Værdiskabelse på Digitale Platforme

31. januar 2014 09:10 af Sarah Bykær under Strategi & analyse   0

Fokus på digital tilstedeværelse og værdiskabelse fra et virksomhedsmæssigt perspektiv bør prioriteres højt. Brugen af simple værktøjer kan gøre en markant forskel for værdiskabelsen på digitale platforme.

BRUGEN AF SIMPLE VÆRKTØJER KAN GIVE STØRRE EFFEKT END DEN STORE KREATIVE IDÉ

Danmark er bagud, når det gælder om at få skabt en sammenhængende, analytisk tilgang til online og social marketing og salg. Mange virksomheder i udlandet har i de senere år tilegnet sig de rigtige kompetencer, organisationsformer og arbejdsgange til effektivt at tilpasse mikset af eksempelvis søgemaskineoptimering, dataanalyse, bannerreklame, pay-per-click og andre marketingtiltag. Men alt for mange danske virksomheder tager fortsat en meget klassisk tilgang til digital markedsføring, hvor man ofte lader sig besnære af tanken om, at den helt rigtige kampagne eller nye slogan vil slå døren ind til kunderne.

Sådan lyder analysen fra Jesper Andersen, som indtager rollen som direktør i Twins Solutions - en dansk virksomhed der leverer webløsninger og optimering af webtilstedeværelse til en lang række danske kunder.

Han mener, at marketingafdelingen skal droppe tanken om det kreative gennembrud og i højere grad tilpasse virksomhedens tiltag på digitale handels- og informationsplatforme på baggrund af konkrete analyser af kundernes adfærd.

FOR AT SKABE VÆRDI SKAL MAN MØDE OG FORSTÅ FORBRUGERNES BEHOV

De digitale brugsmønstre er i dag tæt på umulige at forudsige. En brugers beslutning om et klik tages på brøkdelen af et sekund. Beslutningen er influeret af alt lige fra farver, humør, kontekst samt forståelse og opfattelse af det der forsøges kommunikeret. Det er en god ide, at bruger-teste et website før man lancere det – men det eksakte udfald ses først når brugerne har taget websitet i brug. Har man ofret hele budgettet på den kreative ide misser man muligheden for at optimere på baggrund af den viden man har tilegnet sig efter lancering af websitet. Ved at optimere på baggrund af den egentlige brugeradfærd på sitet, sikrer man i højere grad samspil imellem digital værdiskabelse, målsætninger og forretningsstrategi.  

Jesper Andersen forklarer ”Vi opfordrer ofte vores kunder til, at reservere mellem 20-40 % af deres udviklingsbudget til at optimere deres websitet når det er lanceret – konsekvensen heraf, er naturligvis at scopet for platformen bliver mindre. Men for at møde og forstå forbrugernes behov, er det ikke nok at implementere flere funktioner end konkurrenten. Den egentlige værdiskabende aktivitet er at sikre, at den samlede digitale tilstedeværelse performer som den skal”

Derfor bør alle virksomheder have plads i budgettet til, at der foretages små justeringer og implementeres værktøjer efter websitet er lanceret. Netop disse små justeringer og værktøjer, kan gøre den forretningsmæssige forskel som for alvor kan mærkes. Et par internationale cases viser potentialet:

  • Et stort brand som Puma, som har et væsentlig budget til online marketing, oplevede en stigning af online ordrer på 7,1 % alene på baggrund af varianttest af headere på sitet.
  • Canadiske Technologica kom via en analyse af deres onlinekunders touch points frem til, at PPC annoncer var en vigtig faktor for deres salg af it-kurser. En øget investering på 100 % i PPC annoncer førte til en stigning i konverteringer til salg på 120 %.

 

 

”Jeg mener, at hvis et salg, lead eller anden KPI er direkte eller indirekte afhængig af din digitale tilstedeværelse, så er det usundt at forlade sig på intuition og mavefornemmelser, når man optimerer denne tilstedeværelse. Når Puma kan øge omsætningen på en i forvejen optimeret platform med 7,1 % alene ved at variantteste deres overskrifter, så er potentialet enormt for danske virksomheder.”

 

Twins Solutions ser det som sin vigtigste rolle at rådgive om, hvad en virksomhed specifikt skal gøre for at optimere deres ROI – for der er mange muligheder, som skal vejes mod hinanden, forklarer Jesper Andersen.

”For nogen vil en reduktion af CPA (Cost Per Acquisition, altså prisen for salget) være det rigtige, for andre vil en A/B eller multivarianttest være bedre, således at man efterfølgende kan optimere sin kommunikation til et eller flere segmenter af sin kundebase. For atter andre vil fordelen være større, hvis man sikrer sig øget trafik via SEO.  Men fælles for dem alle er dog, at udgangspunktet er viden om og analyse af ens kunders ageren. Dermed kan man udvikle, teste og optimere på baggrunden af fakta og ydermere præcist måle effekten af eventuelle ændringer.”

Tilføj kommentar

biuquote
Loading