Why Social??

18. marts 2014 09:24 af Esben Hørning Spansgege under Social media   1

Anders Colding til Social Media Week. Credit: Peter EnevoldsenSpørgsmålet bliver stillet igen og igen og det besvares fra tid til anden. Og igen til Social Media Week 2014 stillede Anders Colding spørgsmålet men svarede selv lynhurtigt: “Ikke nødvendigvis”. Eller måske i virkeligheden: “Social giver ikke mening for langt størstedelen af virksomheder og organisationer”.

 

Anders Colding er internetpsykolog og værd at følge. Det kan man bla. gøre på Twitter, hvor han ofte udfordrer status quo og derfor er med til at sætte debatten. Til højre ses en frustreret Anders over al den hype. Billedet er venligst udlånt af Peter Enevoldsen på Twitter.

 

I Twins er vi uenige, men ikke desto mindre er Anders’ ærinde vigtigt, fordi den hype, der har eksisteret om social de sidste par år, trænger til at blive udfordret. Det tvinger os, der mener at social business og social media bør tages dybt alvorligt i langt de fleste virksomheder, til at støve vores argumenter af. 

 

Det fælles vidensgrundlag

 

I dag blev spørgsmålet så stillet igen og denne gang til et såkaldt newbizz-møde. Det er man selvfølgelig forberedt på, men faktum er, at et svar i den kontekst ofte bliver uklart, unuanceret og ubrugeligt. Det bliver det, fordi man ikke har et fælles vidensgrundlag eller et særligt godt indtryk af, hvor ens samtalepartner befinder sig i snakken om filter bubbles, social graphs, hashtags, wikinomics, konvergente medier og konvergent, interpersonel massekommunikation. Det er vores fornemmeste opgave som bureau at klæde vores kunder (og potentielle kunder) ordentligt på til at træffe den rigtige beslutning og det er netop det denne nystartede blog gerne skulle hjælpe med til. 

 

Det specifikke behov

 

Derudover skal svaret på det store forkromede spørgsmål også findes i virksomhedens konkrete udfordringer, potentiale og behov. Lige så let som det er at skabe hype om sociale medier og social business med de rette, succesfulde cases ligeså let er det at skyde det ned igen med de rette og denne gang fallerede cases. Hvis vi lige tænker os om et øjeblik, ved vi jo godt at denne “ergo-er-lillemor-en-sten” argumentation (induktion) ikke er holdbar, når der skal reelle penge på bordet.  

 

Social Business - bullshit bingo?

 

Men hvad er en social business egentlig? En social business er en virksomhed som integrerer sociale medier i sin forretnings-, branding og kommunikationstrategi. Det vil sige, at de beslutninger der træffes i bestyrelseslokalet og på ledelsesgangen altid træffes ud fra en betragtning om, hvordan beslutningen vil få indflydelse på virksomhedens nuværende adfærd, handling og kommunikation på sociale medier - internt såvel som eksternt. Og for lige at introducere endnu et nyt “bullshit bingo-begreb”, så arbejdes der i øjeblikket med et overbegreb til social business kaldet networked business. Det tar’ vi lige en anden dag…   

 

Hvad er sociale medier så?

 

Selv betydningen af ordet “medier” er til diskussion alt efter hvilket perspektiv man tager, så at naile en definition i et ydmygt blogindlæg er måske en kende ambitiøst. Ikke desto mindre kan vi da godt snævre det lidt ind. Sociale medier er et udtryk, som bruges om online services og teknologier, der giver brugerne mulighed for at kommunikere en-til-en (interpersonelt) samtidigt med at de kommunikerer mange-til-mange/én-til-mange (massekommunikation). De mest velkendte sociale medier herhjemme er Facebook, LinkedIn og Twitter men som Brian Solis’ Conversation Prism illustrerer er det bare toppen af isbjerget.  

 

Vores svar

 

Men for at vende tilbage til det store forkromede 'hvorfor': Vi mener der er flere svar på, hvorfor sociale medier og social business bør tages dybt alvorligt i virksomheder og organisationer. 

  1. Din virksomhed, dit fagområde eller dine konkurrenter eksisterer allerede på sociale medier. Hvis du skal have nogen indflydelse skal du selv være tilstede. 
  2. Big Data (bullshit bingo!!) bliver en vigtig faktor for at din virksomhed også eksistere om 10-20 år. Sociale medier er en vigtig kilde til at kunne indsamle den data der er relevant for din virksomhed. Og ikke mindst til at forstå hvilke data der er relevant 
  3. Sociale medier er en del af dine interessenters begrebsverden. At nægte at oprette en profil på et (relevant) socialt medie, svarer lidt til de virksomheder der i slut 90’erne sagde, “at der ihvertfald ikke var nogen grund til at de fik lavet så’n hjemmeside.” Udover shady business (overvågningsudstyr til politi og stater eksempelvis) og direkte ulovlige forretninger har alle en hjemmeside i dag. Dem der ikke har betegnes som håbløst bagefter. 
  4. Er man seriøs og strategisk om sin anvendelse (som det er med alt andet her i livet) er der reelle besparelser og succesfulde effekter på kommunikation, branding og markedsføring.

Er du uenig, har du tilføjelser eller vil du blot takke for et øjebliks klarsyn :) - så smid en kommentar herunder. 

Kommentarer (1) Skjul

Michael Lund-Andersen
Michael Lund-Andersen
20-03-2014 09:24:40 #

Det er godt nok smukke ord Smile

Tilføj kommentar

biuquote
Loading