Hvorfor skal du investere i mobil nu?

23. april 2014 09:13 af Michael Lund-Andersen under Mobil   0

Mobilen er blevet voksen og er nu begyndt at bevæge sig ind i en ny tidsalder. Mobilen skal ikke længere kun markedsføre din virksomhed men også gøre dine arbejdsdage lettere og give din virksomhed et mere professionelt udtryk. Mobilen gør det muligt for erhvervsfolk at få tingene gjort på farten. Det er bare først inden for de seneste par år at penetrationen af tablets og smartphones gør, at det giver mening for virksomheden at gå efter de forretningskritiske investeringer på mobilen.


Uanset om det er et internt værktøj, der optimerer medarbejdernes arbejdsprocesser, eller bedre og smartere måder at præsentere dine produkter på, vil det uden tvivl vise sit resultat på bundlinjen. Den nye bølge af mobile business-muligheder tillader virksomheder af alle størrelser at være mere agile, omkostningseffektive og produktive.

Her er tre mobile trends, der indikerer, at det er det rigtige tidspunkt at investere i mobilteknologier:

 

Trend # 1: Find din vækst i mobilen

The Economist forudser, at de teknologiske tiltag, der kan have den største indvirkning på erhvervslivet, sandsynligvis vil være dine mobilaktiviteter. Mange virksomheder har godt styr på deres digitale processer, når det kommer til det stationære arbejde, men når det kommer til de mobile processer, er der stadig mange muligheder for både at spare tid og sikre en bedre dialog med dine kunder. 


Virksomheder, der i dag benytter sig af pen og papir (eller laptop for den sags skyld), når de er på farten, vil hurtigt være i stand til effektivt at optimere deres arbejdsprocesser ved hjælp af tablet og smartphone. Et gennemført digitalt økosystem hvor de mobile muligheder både sikrer tidsbesparelser og giver dine kunder en bedre oplevelse i forbindelse med præsentationen af din virksomhed, vil for alvor give din virksomhed et løft.

 

Trend # 2: Den voksende mobile arbejdsstyrke

Dine medarbejdere er klar og omfavner faktisk allerede i dag de mange mobile muligheder. De går på Facebook, eye shopper og læser nyheder on-the-go. Men når det kommer til de mere business-relaterede aktiviteter stopper det. Primært fordi ganske få virksomheder reelt giver dem muligheden for at udnytte de forretningsmæssige muligheder, der ligger i det mobile medie.


Medarbejderne er trygge ved deres egne mobile enheder og kender dem til hudløshed, så hvorfor ikke give dem mulighed for at bruge de enheder, de er trygge ved?


Det behøver ikke at udgøre en sikkerhedsrisiko, da de fleste hardwareproducenter efterhånden er blevet dygtige til at sikre deres enheder. De fleste giver samtidig muligheden for at slette indholdet på enheden, hvis den bliver stjålet eller bliver væk.


Hvis du ikke allerede kender begrebet BYOD vil du uden tvivl støde ind i det i de kommende år. BYOD eller ”bring your own device” tager udgangspunkt i, at medarbejderen selv medbringer deres mobile enhed, og virksomheden så kompenserer for brugen i erhvervsmæssige sammenhænge. Det sikrer naturligvis, at medarbejderen passer bedre på sin telefon, men gør det samtidig også muligt for mindre virksomheder at investere i mobile løsninger.

 

Trend# 3: Den konkurrencemæssige fordel

Min vurdering af markedet er, at dine konkurrenter sandsynligvis ikke tilpasser sig til de mobile muligheder hurtigt nok. Og det kan du udnytte!


Når et mindretal af virksomhederne i et marked (early adopters) benytter sig af teknologier, der styrker deres performance, kan det hurtigt påvirke deres konkurrenceevne i positiv retning, med det resultat at konkurrenterne (the late majority) enten er ude af stand til eller for langsomme til at tilpasse sig til det nye paradigme.

Computeren har effektiviseret vores arbejdsdag betragtelig, og det er derfor rimeligt at antage, at en lignende situation vil opstå med mobile enheder. Derfor vil etableringen af mobile teknologier give din virksomhed mulighed for at bevæge sig hurtigere end konkurrenterne og dermed opbygge en bæredygtig konkurrencefordel. Den hastighed, som din virksomhed omfavner de mobile muligheder med, kan være en afgørende faktor for at du vinder ordre, sparer tid og tjener flere penge på bundlinjen. 

 

Prøv dig frem

Det er bedre, at gøre lidt og få sig nogle erfaringer end slet ikke at gøre noget. Der findes i dag mange mobile løsninger, som både kan optimere din dagligdag og få din virksomhed til at se mere professionel ud i kommunikationen med dine kunder. De dækker måske ikke 100 % af dine behov, men det er en god måde at teste nogle af de forestillinger, hvor du tror at mobile enheder kan hjælpe dig.

 

Her er 6 konkrete anbefalinger:

• Lad være med at udvikle løsninger til mobil og tablet som allerede findes. Der findes i dag 1,8 millioner apps hvor 62.659 er business apps.

• Sæt nogle klare regler for hvilke business apps dine medarbejdere må bruge og lad dem udforske mulighederne.

• Hvis muligt skal du fokusere på de muligheder, der ligger i udviklingen på tværs af platforme (iOS, Android, Windows osv.)

• Gør dig nogle løbende erfaringer med plug’n’play løsninger. På den baggrund kan du udvikle et setup, som er skræddersyet til dine behov.

• Byg mobile løsninger, der er nemme at benytte, når man er på farten og som har et intuitivt design. Husk at der ligger mange muligheder som eks. adgang til kamera og gps i mobilen, som du ikke i samme grad har på din laptop.

• Gennemtænk dine forretningsprocesser i en mobil kontekst. At gøre alting mindre er ikke nok.

 

Har du kommentarer eller spørgsmål til investering i mobilteknologier, så brug gerne nedenstående kommentarfelt :)

Tilføj kommentar

biuquote
Loading