Skab værdi med en blog

1. maj 2014 14:16 af Sarah Bykær under Digital kommunikation   0

Blogging bliver oftest forbundet med private personer som f.eks. blogger om mode, livsstil eller sport. Men faktisk bliver blogs brugt i mange andre henseender. Hvad er blogging egentlig for et fænomen, og hvorfor er det relevant i et virksomhedsmæssigt perspektiv? Jeg vil forsøge, at give dig et overblik.

Hvad er blogging?

Blogging er efterhånden et kendt fænomen, som er fulgt med udviklingen af web 2.0, hvor fokus er på, at skabe relationer imellem mennesker i cyberspace uafhængig af tid og sted. Disse relationer kan skabes via forskellige fora, som Facebook og LinkedIn, videodeling sites (fx youtube) og blogs. Fælles for disse platforme er, at det fra et virksomhedsmæssigt perspektiv handler om, at skabe værdi og interagere med følgere (kunder). Eftersom blogs kan omhandle alverdens ting, kan de være svære at definere, men kort sagt er det tanker, holdninger og ideer omkring emner eller events, som interesserer bloggeren.

Hos Twins blogger vi f.eks. om alt hvad der rører sig indenfor sociale, mobile og digitale medier, fordi det er vores passion og deri vores kompetence ligger.

Blog som markedsførings PR

I blogging finder man et stort potentiale for at skabe dialog med enkeltpersoner, som dermed bliver en ekstra markedsføringskanal. I en tid med kommunikationsstøj, kritiske forbrugere og massiv konkurrence om kundernes opmærksomhed kan en ekstra kanal i form af private personer, som indgår i en slags co-creation af en virksomheds markedsføring, være uvurderlig. Co-creation opstår fordi forbrugere/kunder oftest ytrer sig om både gode og dårlige oplevelser, produkter osv. De ønsker at dele med andre. Og på især sociale medier deles opslag med lynets hast.

Forstår du, at udnytte dette med en inspirerende blog kan du opnå en indirekte markedsføring, som opfattes som troværdig og autentisk, fordi den kommer fra en tredje person, som ikke relateres til din virksomhed. Potentielt kan dine følgere/kunder altså blive en del af din markedsføring. 

En sådan marketing kan være ekstrem effektiv, men er samtidig også enorm ressourcekrævende fordi en blog skal være opdateret og relevant for modtagerne. Din blog skal altså være relevant og inddrage modtagerne.

Hvad kan blogging i et virksomhedsmæssigt perspektiv?

En købsbeslutning har forskellige informationssøgningsprocesser og er influeret af forskellige faktorer. Informationssøgningsprocessen afhænger dels af involveringsgraden og dels af den forbruger, som skal købe.   

I dag bruges Internettet ofte i informationssøgningsprocessen, men mange bliver ligeledes også påvirket af den information der f.eks. florerer på sociale medier, hvor folk ’liker’, deler og kommenterer på diverse opslag – den personlige anbefaling eller gode anmeldelse har en stor indflydelse på forbrugernes købsprocesser. Lige netop her kan din blog altså spille en stor rolle for din markedsføring. 

Hvad enten du dukker op i en Google søgning eller via sociale medier er der altså et kæmpe potentiale for at øge din kendskabsgrad og for at komme i dialog med potentielle kunder.

Skab ROI med din blog

Din blogindsats kan skabe gode resultater for din virksomhed: 

Image: 

Du har mulighed for at give (unik) viden omkring dit produkt til din målgruppe. På den måde vil du tage ejerskab af den viden, som er på området og du vil naturligt fremstå som en ekspert.

SEO:

Skriver du indholdsrige og relevante tekster til din blog, er der stor chance for at du dukker op i en specifik søgning på Internettet, hvilket vil eksponere din virksomhed, produkter eller brand for både nuværende men også potentielle kunder.

Lead generering: 

Når du dukker op på sociale medier eller via diverse søgninger på Internettet, er der en stor mulighed for at generere leads, som du formentlig ikke ville have skaffet via traditionel markedsføring.

Derved findes der er et kæmpe potentiale i, at bruge blogs i et virksomhedsmæssigt perspektiv - dog er det vigtigt at pointere, at det kræver en del ressourcer, at have en blog der skaber værdi.

Mine anbefalinger: 

• Definér mål for din blog: Hvad vil du opnå med din blog? 

• Definér tema(er) for din blog: Find emner, som du ved noget om og hold dig til dem. 

• Opdater din blog jævnligt: En inaktiv blog sikrer ikke vedvarende interesse. 

• Svar på indlæg: Får du respons på dine blogindlæg er det vigtigt, at du svarer på disse. Husk på, at interaktion tit er værdiskabende! 

• Husk den gode tone: Når du kommunikerer med respondenter er det vigtigt, at du husker den gode tone.

 

Så er der vist kun tilbage at ønske rigtig god fornøjelse :)

Tilføj kommentar

biuquote
Loading