Relevans, Relevans, Relevans!

12. juni 2014 12:55 af Esben Hørning Spansgege under Social media   0

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Det kommer altid ned til god kommunikation og dermed relevans, når du skal markedsføre din virksomhed på Facebook. Det kan selv internettet eller sociale medier ikke ændre på!

Det seneste halve år har nettet været overfyldt med historien om, at det ikke længere er lige så let at komme i kontakt med sine Fans på Facebook, fordi Facebook har skruet på sin algoritme. Det helt korte af det helt lange er, at hvor en Facebook Side for et halvt år siden nåede ud til 16% af sine Fans i gennemsnit, er vi i dag helt nede på 6%

Og det er selvfølgelig forståeligt nok at mange synes, at det er frustrerende, at én ting virkede skide godt i går og i dag, ja så skal man til at finde på noget andet. 

Høj relevans giver høj reach 

Det som Facebook indirekte fortæller dig som marketing- eller kommunikationsansvarlig er, at du skal kommunikere mere relevant. Det er sådan set bare en gentagelse af, hvad du sikkert godt ved, men at dømme efter det ramaskrig som ændringerne har medført, kunne noget tyde på at nogen har glemt det. Ligesom det er tilfældet med alt andet kommunikation her i verden, starter det altid med at lytte til, hvad din målgruppe rent faktisk finder interessant. Og bruge den viden, når du tilrettelægger dine budskaber til (og samtaler med) dem. Her er et Like af din Facebook Side for et år siden er ikke nødvendigvis et udtryk for det. Heldigvis er sociale medier – også Facebook – gode til målgruppeundersøgelser. Den foretager du faktisk hver gang du agerer på sociale medier. Brug den feedback du får (og ikke får) til at blive bedre og mere relevant hver eneste gang.

Herunder kan du se, hvad der sker, når man kommunikere relevant: 236 kommentarer. Lidt længere nede i teksten kan du se, hvor mange mennesker der så selve opslaget.

 

 

Pladsen i newsfeedet bliver mere værd

Skulle man for en stund rejse sig fra gnavpotten og tage ja-hatten på, så kunne man faktisk argumentere for, at Facebook gør os alle sammen en tjeneste, når de tætner maskerne så kun det allermest relevante kommer igennem. Det betyder faktisk at pladsen i Facebook-brugeres newsfeed bliver mere værd, fordi du kæmper om stadig flere stories fra venner og andre brands. Kommer du igennem, er du relevant. Bum. Simpel as that. Det giver altså faktisk mening at være en lille smule taknemmelig, når nogen Liker, kommenterer eller deler det du laver. Det er ikke robotter, der sidder i den anden ende men mennesker med meninger og holdninger. Selvfølgelig kun hvis du ikke har købt dine Likes i Malaysia eller gennem en ”vind en ipad-konkurrence”

Organisk vs. Paid reach

Men hvad f….. skal du så gøre med alle de Fans og brugere, der ikke eksponeres for dine guldkorn. Sat lidt på spidsen var og er det nok ikke dem, der gav dig værdi alligevel. De er altså ikke dine fans i reel forstand. På Facebook har du dog mulighed for at skubbe content i hovederne på folk, selvom Facebook og dine Fans har vurderet det til at være irrelevant. Det giver dig lige en ekstra mulighed for at mærke efter i maven om det du vil sponsorere rent faktisk også er af nytte og relevans for dine Fans. For der er som sådan ikke noget i vejen med at betale for at få eksponering. Og i Facebooks Ad Manager har du mulighed for at målrette meget specifikt og dermed blive endnu mere relevant. Og dét er der faktisk god mening i at betale for! 

Hvad skal jeg så gøre for at være relevant? 

Som krølle på halen en lille solstrålehistorie fra det virkelige liv: Anders Witzel (find ham her: anderswitzel.dk ), som er Social Media Manager hos Kommunikation og Sprog, skrev den 9. april et post på Facebook. Dagen efter havde 14.648 personer set postet. Ca 10.000 af dem gennem organisk reach. Alt sammen uden billede og uden link. Bare lige på og hårdt og direkte ned i relevansen for i deres medlemmer.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sagt på en anden måde: 

 

 

 

Ha' en god dag! :)

 

/Esben

 

Tilføj kommentar

biuquote
Loading