Hvad var der sket, hvis Joe & the Juice ikke havde haft en Facebook Side?

I går eftermiddags skrev Lisa Björt Nygaard på Joe & the Juice’s Facebook-væg og fortalte om, hvordan en flok medarbejdere under hendes besøg stod og talte nedsættende om kvinder. Det var hun naturligt nok ikke synderligt tilfreds med, og hun synes bare grundlæggende de lød som en flok idioter. Hele opsangen kan du læse her. Historien tog for alvor fart i dag, hvor flere traditionelle medier samlede historien op. Men hvad var der egentlig sket, hvis Joe & the Juice ikke havde haft en Facebook Side med dertilhørende strategi og ressourcer, som Lisa kunne brokke sig på? 

Standardsvaret fra social media rådgiveren (mig) ville komme hurtigere end du kan nå at sige brand reputation: ”jamen, så havde Joe & the Juice jo aldrig opdaget at nogen talte om dem på Facebook. Fortællingen ville have været ensidig, og i den efterfølgende artikel på mx.dk eller tv2.dk ville Joe & the Juice have set (endnu) mere træls ud end tilfældet er. Derfor skal du ALTID være på sociale medier. Basta. Punktum.”

Skeptikeren ville sige, at hvis Joe & the Juice ikke havde haft en Facebook Side, ville historien nok aldrig have nået andre end 16% af Lisas venner på Facebook. Og så kunne Joe & the Juice i Fields sådan set bare fortsætte med at lange gingershotz over disken i samme tempo som tidligere.

Der findes også et andet svar. Som ovenstående eksempel viser, så forpligter det (sgu!) at have en Facebook Side. Det forpligter dig til at opføre dig ordentligt og levere et ordentligt produkt til dine kunder. Det gør det, fordi det blandt andet er en stående invitation til at lade utilfredse kunder komme til orde og fortælle dig, hvad der er i vejen med dit produkt. Det er det du normalt bruger rigtigt mange penge på at få at vide gennem fokusgrupper og målgruppeundersøgelser, så du kan levere et produkt dine kunder er villige til at betale for og ikke mindst anbefale til andre. Det får du helt automatisk at vide, hvis du har en Facebook Side.

Så svaret på, hvad der var sket, hvis Joe & the Juice ikke havde haft en Facebook Side er: Intet. Og med mindre Joe & the Juice er den samling af douchebags, som fordommene mod dem fortæller os, er det edderma’me et problem! Hvis du vil læse mere om "the power of dislike" og hvorfor det kan betale sig at omfavne sine kritikere, kan du læse Peter Svarres artikel på medium.com.  

Tilføj kommentar

biuquote
Loading