Jobansøgning med en klar stemme

Jubiii jeg glædede mig til at læse ansøgninger fra nyuddannede digitale designere. Kvikke, kreative designere med antennerne ude. Designere der er nysgerrige på, hvad der sker omkring dem og på, hvorfor ting er som de er. Personligheder der elsker interaktion og et godt grin.

Det viste sig imidlertid, at der huserer regler for, hvordan man skriver et ”curriculum vitae” og en ansøgning. Regler der bl.a. går ud på at udelade energi og personlighed og i stedet skrive alt i bullet form og med kancellis jargon som; ”Med stor interesse har jeg læst jeres jobannonce vedrørende den ledige stilling som Digital Designer, og da jeg mener, at mine kvalifikationer nøje svarer til de stillede krav, sender jeg hermed min ansøgning”. Regler der resulterer i ensartede ansøgninger, der slet ikke afspejler de kvikke, funky, skæve, sjove personligheder bag.

Og hvad der var endnu mere ærgerligt; en del ansøgere vedlagde ingen form for design. Dermed forpassede de deres chance for at dokumentere grafisk sans og kommunikativ forståelse, men også chancen for at differentiere sig visuelt og understøtte ansøgningens budskab visuelt.

Jeg er godt klar over, at vi søgte nyuddannede, som i sagens natur har begrænset eller ingen erhvervserfaring. Ikke desto mindre var det, som jeg var allermest interesseret i at se, eksempler på design - især digitalt design. Jeg forestillede mig at nyuddannede ville vedlægge skole- eller praktikopgaver, evt. hobbyprojekter og at de i hvert fald havde layoutet deres ansøgning og CV. En del gjorde ingen af delene… I feltet på 101 ansøgere røg ansøgere uden grafisk dokumentation direkte i mappen med afslag.

En klar stemme

Her to måneder efter at have læst 101 ansøgninger til stillingen som “Digital Designer”, husker jeg kun enkelte brudstykker. Det er måske forståeligt nok - det har trods alt været sommerferie. Værre er det, at mange fortabte sig i mængden allerede umiddelbart efter gennemlæsning.Dette blogindlæg har ikke til formål at udlevere nogen. Det er heller ikke en komplet guide til skrivning af ansøgninger. Men snarere mine registreringer i forbindelse med gennemlæsning af 101 ansøgninger og mine tips til, hvordan du kan adskille dig fra mængden ved at give din ansøgning en klar stemme.

 

Hvad er dit brand?

Tænk på ansøgningen inkl. CV, portfolio mm. som en samlet helhed. Hvilket formål tjener de enkelte elementer? Repræsenterer helheden din personlighed - dit brand?

Indledningen er sammen med overskrift og layout dit førstehåndsindtryk. Brug det til at sætte rammen, skabe interesse og til at skabe sammenhæng mellem ansøgningens elementer. Gør det på en personlig måde, der afspejler dine interesser og passion. En ansøger skrev fx:

Kreativ Digital Designer med sans for brugervenligt design
Mit mål er at designe løsninger der skaber værdi for både brugerne og virksomheden, og kan lide at høre at I opererer ud fra samme principper. Med erfaring som webdesigner og digital grafiker, samt en cand.it i Digital Design, vil jeg med glæde og energi kunne bidrage til hele designprocessen. Det vil være både meningsfuldt og motiverende for mig, at være en del af et dedikeret team, der udvikler løsninger baseret på en solid forståelse for kundernes forretning, brugernes behov og teknologi.

Eller hjælp mig, som en anden ansøger gjorde, via indledningen til at se, hvorfor kombinationen af teater, computerspil og digitalt design ikke er udtryk for mangel på retning, men netop udtryk for en fokuseret nysgerrighed.

Jeg er en nyuddannet Digital Designer, med en masse på hjerte i forhold til den nye digitale verden, der har åbnet sig op omkring os. Min kreative hovedinteresse er spørgsmålet om formidling. Formidling i alle udformninger, om det hedder gennem film, computerspil, teater, til en app- eller en web-bruger. Jeg kan lide at finde på nysgerrige påfund, der ikke tilslører brugsformål. Det er en selvfølge at en hjemmeside først og fremmest er et sted man opsøger information let, men hvis man kan krydre med æstetik og sanseoplevelser har man fanget folk."

 

Send grafiske eksempler med

Søger du en stilling som designer, skal du naturligvis vedlægge eksempler på dit design. Til en stilling som digital designer er digitale design referencer at foretrække, men alt der kan illustrere din grafiske stil, interesse og formåen er relevant. Vedlæg en PDF, link til dit website eller din Behance portfolio eller … Er du helt nyuddannet så vis studieprojekter, praktikopgaver, hobbyprojekter, …

Vælg dine bedste designs. Suppler gerne dine referencer med overvejelser om formål, målgrupper, brugervenlighed mm. Overvej hvilket formål de enkelte eksempler tjener i forhold til dit overordnede budskab og brand. Foretrækker du at vise mange eksempler eller færre, hvor du til gengæld zoomer ind på interessante detaljer og pointer, eller … Er dine referencer primært offline så fortæl, hvorfor de alligevel er relevante og hvorfor du brænder for digitale medier.

Husk også at layoute din ansøgning og dit CV. Vælg et design der understøtter dit brand og formidler dit budskab på en måde så det appellerer til målgruppen … på samme måde som, hvis du designede et website.

Tilpas dit CV til jobbet

Et ”Curriculum Vitae” eller CV er en underlig død størrelse, som det er svært at relatere til. Tilsyneladende eksisterer der retningslinjer for opbygning af et CV der bl.a. foreskriver en lang liste med sprog alla:

”Dansk mundtligt - modersmål
Dansk skriftligt     - modersmål
Engelsk mundtligt - øvet
Engelsk skriftligt   - øvet”

Og herunder:

”Kørekort                  B - Almindelig bil”

I forhold til et job som digital designer er ovenstående, ligegyldig støj, som jeg ville udelade eller nedtone meget.

Husk derimod at nævne kompetencer, der kan hjælpe dig med at skille dig ud fra mængden. Kompetencerne kan være erhvervet i alle mulige sammenhænge, - via sport, frivilligt arbejde, hobbies etc. – overvej hvad du ønsker at fortælle med dit CV.

Lav et unikt CV for hvert job, som du søger. Du behøver ikke at gen-skrive det hele, men tilpas det så det indeholder de overskrifter som er relevante for jobbet. Naturligvis kan du også blot referere til dit LinkedIn CV. LinkedIn giver bare ikke de store muligheder for at lade din personlighed skinne igennem, og er måske mest oplagt, hvis du kan mønstre en lang liste med kendte arbejdspladser.

Vær begejstret

Når alt kommer til alt er det sjovest at omgive sig med personer, som er begejstret for det, som de gør. Lad læseren kende dine værdier og passioner. Skriv om, hvad du interesserer dig for. Sørg for at din samlede ansøgning inkl. design referencer, hobbies mm. udstråler din entusiasme og personlighed.

En ansøger afrundede fx sin ansøgning sådan her:

”… sætter pris på at have en afvekslende hverdag, hvilket netop vil få mig til at står op om morgenen og tænke: ”Hold kæft hvor jeg glæder mig til at møde på arbejde i dag!
Håber at høre fra jer.

Formuleringen ovenfor fungerer givetvis ikke godt i alle sammenhænge, men for mig var den lige i øjet og gjorde mig helt glad.

Tilføj kommentar

biuquote
Loading