Er paid media social media??

9. oktober 2014 09:58 af Esben Hørning Spansgege under Social media   0

Den måde, som flere og flere virksomheder betaler for at få eksponeret et budskab for brugerne af et socialt medie, er i min optik ved at køre lidt af sporet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den traditionelle – og i min optik gammeldags – måde at anvende paid, owned og earned media.

Vil vi bruge sociale medier som et kuponkatalog og købe permissions, eksponering og ”media” på baggrund af tilbud og konkurrencer? Eller skal sociale medier gribe længere ind i organisationen og give brugeren og modtageren af virksomhedens kommunikation en større indflydelse på virksomheden?

Vi tilslutter os sidstnævnte og er selv en del af koret, der råber på nytænkning og agilitet. Samtidig må vi konstatere, at måden mange – inklusive os selv – en gang i mellem kommunikerer via sociale medier svarer til ovenstående model. Og selvom modellen har vist sit værd (det er vel derfor den er blevet til en decideret model), så har den altså sin rod i et traditionelt kommunikationsparadigme - og er det nu det mest hensigtsmæssige at abonnere på?

Hen over de næste måneder vil vi her på bloggen belyse emnet fra forskellige vinkler og hvad enten du er social media novice eller social media connoisseur, vil der være noget for dig.

Hvorfor nu?

I min optik er der tre faktorer, der inden for den sidste måned bevidner om, at tiden er inde til at rejse en grundlæggende debat om sociale medier og paid media.

1. Uenighed

 Undertegnede havnede for nylig i en snak på Twitter om annoncering på Facebook.

Jeg har intet udestående med mediekursus.dk. Jeg har aldrig prøvet deres kurser. Deres lineup af undervisere ser enormt kompetent ud, så på den front har jeg ingen bøf. Kun anerkendelse faktisk. Det er teksten og selve formuleringen, der trigger mig.

Det blev klart for mig, at der faktisk er en fundamental uenighed i kommunikations- og bureaubranchen om, hvordan vi eksempelvis anvender Facebooks annoncemuligheder. Nogle ser det som en nødvendighed mens andre er af en helt anden holdning. 

 

2. Ello

Et nyt socialt medie, Ello, gjorde i sidste uge sit indtog i Danmark. Ello lover sine brugere et socialt medie uden annoncer og med beskyttelse af de personlige data. Om Ello på sigt overhovedet vil blive adopteret af den gennemsnitlige danske mediebruger er højst usandsynligt. Men det interessante ved Ellos debut har været, at de etablerede medier var meget hurtige til at gribe historien. Det fortæller mig, at der er flere der er trætte af, at nogen virksomheder er begyndt at gå for aggressivt til værks med sin annoncering på eksempelvis Facebook.

 

3. Atlas

I sidste uge relancerede Facebook en annoncesoftware, Atlas. Dét Atlas kan er eksempelvis at give virksomheder muligheden for at bruge det data som Facebook har om en given bruger til at vise denne bruger en specifik og målrettet annonce fra denne virksomhed på et andet website end Facebooks. Atlas er meget mere kompliceret end det - og i et senere blogindlæg vil vi dissekere annoncemulighederne på sociale medier. For nu er Atlas et eksempel på, at mulighederne for at målrette budskaber er blevet meget sofistikerede. Det er i strid med den tanke, som gjorde sociale medier interessante til at begynde med – også for virksomheder. Nemlig at brugerne fik mere magt til at bestemme og at tovejskommunikationen rent faktisk betød noget.

Hvad mener du?

Vi håber, at du har lyst til at deltage i snakken det næste stykke tid, for det er vigtigt at understrege, at vi på ingen måde mener at vores forståelse er den rigtige. Men vi vil rigtig gerne gøre jer bare en lille smule klogere på alle de muligheder, som sociale medier giver virksomheder i dag for at kommunikere med omverdenen.

Pingbacks and trackbacks (1)+

Tilføj kommentar

biuquote
Loading