Brands som newsrooms

I sidste uge offentliggjorde Rasmus Kleis Nielsen og Kim Schrøder fra RUC den seneste undersøgelse af danskernes anvendelse af internettet og sociale og mobile medier. I dette tilfælde i relation til danskernes forbrug af nyheder. Rapporten, som du kan læse i sin fulde længde her, er en del af en større undersøgelse i flere lande, som er koordineret af Reuters Institute for the Study of Journalism.

Rapportens betragtninger er vigtige at tage stilling til for dig som virksomhed, hvis du har et ønske om at kommunikere med din omverden på sociale medier. Det er de, fordi formidlingen af (fag)nyheder og den redaktionelle rolle, du som ekspert på dit forretningsområde kan tage, bør være et helt centralt element i din positionering og branding af virksomheden, når du kommunikerer online. Men tag ikke kun mit ord for det. Lyt til Huffington Posts danske CEO Jimmy Maymann i programmet Elektronista fra den 11/11 (bagerens fødselsdag), der siger ”…brands skal være newsrooms…”. Og hele den proces kan du lære lidt om ved at se på, hvordan danskerne - på et mere generelt plan - finder, læser, deler og taler om nyheder gennem sociale medier.

De vigtigste tal for dig

Der er mange interessante tal i rapporten. Ét af de vigtigste er at Facebook, ifølge rapporten, har 3.500.000 ugentlige aktive brugere i Danmark. Og det svarer faktisk ganske godt til de tal som Facebook selv offentliggør i deres Ad Manager. Her viser Facebook dog at der i Danmark månedligt er 3.500.000 aktive brugere. Jeg har altid været en smule skeptisk i forhold til de tal som Facebook selv offentliggør, men her er de altså en anelse mere defensive i deres udmelding.

Et andet interessant tal er, at det – surprise, surprise! – er den yngre del af befolkningen, der er flittigst når det kommer til at finde, dele og kommentere på nyheder gennem sociale medier.

Gør to ting

Er du virksomhed skal du altså gøre to ting:

  • Oprette dig (eller som minimum overvåge) på Facebook. 3.500.000 brugere kan ikke undgå at sige noget, der er relevant og essentielt for din forretning.
  • Tænke på, hvor din virksomhed er om 10 år. De unge som i dag liker og deler på livet løs er potentielle kunder i din biks om 10 år – hvad enten der står BtC eller BtB i din forretningsstrategi . Og hvis du ikke er tilstede på sociale medier, og har tilpasset din forretning til et digitalt og socialt paradigme, vælger de bare nogle andre.

Herudover kan vi se, at Twitter stadigvæk er forbeholdt de få i Danmark til trods for at TV2 og DR virkelig har gjort sit for promovere platformen. På det punkt ligner vi vores naboer mod øst og mod syd. Men det betyder også, at du som virksomhed stadigvæk har muligheden for at indtage Twitter med din ekspertkasket på og fodre journalister, politikere og meningsdannere med netop den viden, der er relevant for din virksomhed.

Så kom i gang – og læs rapporten her

 

Nam Choe
Nam Choe
24-03-2017 01:03:04 #

Just desire to say your article is as amazing. The clearness in your post is just nice and i could assume you are an expert on this subject. Fine with your permission let me to grab your feed to keep up to date with forthcoming post. Thanks a million and please carry on the enjoyable work.

Tilføj kommentar

biuquote
Loading