TEMA: Danmarks største uudnyttede potentiale

15. april 2015 11:27 af Michael Lund-Andersen under Strategi & analyse   0

Vores mellemstore virksomheder bør tage et større ansvar for at indfase digitale forretningsmuligheder i dansk erhvervsliv. De har potentialet og dermed pligten til at eskalere vores digitale økonomi. Læs første del af temaet om, hvad der er galt i dansk erhvervsliv og hvordan vi kommer videre.

Jeg har det sidste år brugt en stor del af min tid på at køre landevejene tynde for at besøge rygraden af dansk erhvervsliv – vores mellemstore eksportvirksomheder. Selv om de store virksomheder, som har over 250 ansatte, står for over halvdelen af eksporten, sidder de små og mellemstore virksomheder - som der er flest af – faktisk ganske godt med om bord på eksporttoget. Ifølge Statistisk Tiårsoversigt fra september 2014 står de for 46% af vores eksport og eksporterer primært til nærmarkeder som Tyskland og England.

Mere end halvdelen af de danske virksomheders samlede produktion målt i bruttonationalproduktet (BNP) udgøres af eksporten, så små og mellemstore virksomheder står altså for en betydelig del af vores fælles regneark. Det regneark er under stadig større indflydelse af den digitale økonomi. Ifølge regeringens Redegørelse om Danmarks digitale vækst 2014 er 21% af  vores vækst i BNP de seneste 10 år sket gennem en forretningsorienteret anvendelse af internettet. De positive bundlinjetal hos vores eksportvirksomheder gør dem til afgørende spillere i hele Danmarks digitale transformation, fordi mange af dem har økonomien og bæredygtigheden til at tage førertrøjen på.

Efter i flere år at have arbejdet med digitale transformationer i de største danske virksomheder tog jeg imod tilbuddet om at fokusere på mellemstore eksportvirksomheder. Det gjorde jeg på baggrund af de ovenstående tal, fordi jeg kunne se, at der både var et økonomisk råderum, plads til forbedring og et kæmpemæssigt potentiale for digital vækst. Efter ca. et års tid er min konklusion dog en noget anden end tallene lagde op til: Mange små og mellemstore virksomheder mangler visionerne til at tage de næste skridt på den digitale evolutionsstige.

 

 

 

           

Udviklingen går i den forkerte retning

I min rådgivning bruger jeg som regel en del tid på at forstå virksomhedens forretning, så jeg er sikker på, at jeg kan komme med råd til den bedst mulige digitale indsats. Jeg danner mig først og fremmest et overblik over det digitale setup lige fra webplatform, CRM-systemer over intranet til digital markedsføring som Adwords og sociale medier. Det overraskede mig ikke at de fleste af virksomhedernes eksisterende setup var magert, det må man forvente i en virksomhed, hvor det digitale er en ny kunst. Jeg blev til gengæld overrasket over investeringsvilligheden og ambitionsniveauet for den fremadrettede digitale indsats, der på det nærmeste ikke var til stede.

I en digital tidsalder, hvor konkurrencen ikke kun er lokal men global og hvor vi kan måle på alt og finjustere leverancer og serviceydelser derefter, er det mig en gåde, at de digitale muligheder ikke bliver omfavnet og udnyttet til det yderste. I de fleste brancher er konkurrencen hård og den, der forstår at servicere kunderne på den bedst mulige måde, er også den, der vinder markedsandel og forbedrer sit resultat. En mere strategisk udnyttelse af de gunstige omstændigheder skulle gerne føre til en endnu større digital andel af væksten end de 21% og dermed et fælles løft til dansk økonomi.

I denne sammenhæng er det vigtigt at understrege, at en digital investering og strategi ikke kun er købet af eksempelvis en ny, flot hjemmeside. Det er dog ofte det behov der udelukkende skal stilles hos danske små og mellemstore virksomheder. En one-off uden skelen til en forretningsmæssig digital indsats og værdi. Hvis man som en mellemstor dansk virksomhed vil lykkedes med en digital investering og anvende det strategisk skal virksomheden i højere grad afdække og siden forankre de digitale muligheder i virksomhedens DNA. Der skal tænkes digitalt fra direktion til piccoline. Det har jeg selvfølgelig ingen forventning om sker over natten, men der skal være en villighed til, på forretningsmæssig niveau, at eksperimentere digitalt. Det vil altid gøre ondt at få det digitale ind under huden.

Efter at have besøgt mere end 100 virksomheder har jeg imidlertid ikke set eller hørt om én eneste plan, strategi, drejebog - eller hvad vi nu skal kalde det – for, hvordan ledelsen har tænkt sig at transformere virksomheden i en mere digital retning. Det skræmmer mig. For hvis vi ser på, hvordan helt nye virksomheder både lokalt og internationalt forstår at omfavne det digitale og virkelig gør en indsats for at udnytte mulighederne, stiller det os i en noget foruroligende position. En position der har gjort, at vi i Danmark er faldet fra en 8. til en 13. plads i World Economic Forums Network Readiness Index bare det sidste år. Jeg er ikke bange for at give en del af skylden for den udvikling til vores digitalkonservative virksomheder.

 

Følg med i det kommende blogindlæg og læs min analyse af en traditionsrig dansk virksomhed, der har formået at kombinere nyt med gammelt og tænke det digitale helt ind i virksomhedens kerneforretning.

Hvis du har et andet billede eller hvis din virksomhed arbejder med en målrettet plan for en digital transformation, vil jeg meget gerne høre din historie.

Tilføj kommentar

biuquote
Loading